Elleboog

Pijnlijke elleboog door:

• RSI-klachten (pijn buitenzijde)
  • Tennis- of golfelleboog
  • Sportblessures
  • Spier- en peesaandoeningen

De elleboog is het gewricht dat de verbinding vormt tussen boven- en onderarm. Het is een bijzonder gewricht, omdat het één bot in de bovenarm met twee botten in de onderarm verbindt.

Voorkomende klachten

De zogenaamde RSI-elleboogklachten zijn de bekendste klachten in dit complexe gewricht. RSI (Repetitive Strain Injury) wordt veroorzaakt door chronische overbelasting door repeterende bewegingen, zoals het klikken met de muis en het snel werken op een toetsenbord. Ook de zogenaamde tenniselleboog valt onder de paraplu van RSI-klachten. Dit kenmerkt zich door pijn aan de buitenzijde van de elleboog, waar de aanhechting van de spieren zich bevinden die de pols strekken. Ook is de elleboog één van de gewrichten die regelmatig wordt aangedaan bij mensen met reumatoïde artritis (reuma).

Afhankelijk van de (ernst van de) elleboogklacht leveren wij een brace of zetten we shockwave therapie in:

Elleboogbrace

Een belangrijke oorzakelijke factor voor het ontstaan van elleboogklachten is een herhaaldelijke belasting van de elleboog. Hierdoor kunnen kleine scheurtjes in de pezen ontstaan. Een elleboogbrace is dan zinvol, omdat het de elleboog stabiliseert, de belastbaarheid van de elleboog verbetert en extreme bewegingsuitslagen voorkomt. We leveren zowel geconfectioneerde als op maat gemaakte elleboogbraces. Voor deze laatste optie wordt gekozen bij een afwijkende maatvoering of bij ernstige klachten, waardoor een confectiebrace onvoldoende of geen uitkomst biedt.

Deze therapie is speciaal bedoeld voor de behandeling van chronische spier- en peesaandoeningen. Shockwave therapie is ontstaan vanuit de technologie van de niersteenvergruizing. De therapie wordt in aangepaste vorm wereldwijd sinds de jaren ’90 ingezet door orthopedisch chirurgen. De pijnlijke plek wordt voorzien van schokgolven. De therapie wordt onder meer ingezet bij chronische elleboogklachten, zoals een tennis- en golfelleboog.