Nek / schouder

• Pijnlijke schouders/ nek door:
    • Spanning
    • Overbelasting
    • Verkeerde (werk)houding
    • Voet-, enkel- of knieklachten

De wervelkolom bestaat uit 33 wervels die het ruggenmerg bescherming bieden en de lichaamsromp stabiliteit geven. De bovenste 7 wervels vormen de cervicale wervelkolom (cervix = hals of nek).

Veel voorkomende klachten

Nek- en schouderklachten zijn veelvoorkomende klachten van het houdings- en bewegingsapparaat. De klachten kunnen hardnekkig zijn, lang aanhouden en keren bovendien regelmatig terug. Ongeveer 1/3 van de mensen heeft jaarlijks last van nekpijn. In de meeste gevallen is de oorzaak niet ernstig. Denk hierbij aan spierverrekkingen door een abrupte beweging of nekklachten als gevolg van een langdurig verkeerde (werk)houding. Ook een verkeerde slaaphouding resulteert regelmatig in nek- en schouderklachten. Nekklachten die ernstiger van aard (kunnen) zijn, zijn een whiplash en een nekhernia.

Voor nek- en schouderklachten bieden we oplossingen in de vorm van:

Halskraag

Met name bij een whiplash wordt een halskraag vaak geadviseerd. Door (tijdelijk) een halskraag te dragen, wordt de nek even ontlast en worden de nekwervels gestabiliseerd. Maar ook wanneer één of meerdere wervels gebroken zijn, kan een halskraag uitkomst bieden. Een nekhernia wordt vaak behandeld met een halskraag in combinatie met rust en fysiotherapie.

Deze therapie is speciaal bedoeld voor de behandeling van chronische spier- en peesaandoeningen. Shockwave therapie is ontstaan vanuit de technologie van de niersteenvergruizing. De therapie wordt in aangepaste vorm wereldwijd sinds de jaren ’90 ingezet door orthopedisch chirurgen. De pijnlijke plek wordt voorzien van schokgolven. De therapie wordt onder meer ingezet bij schouderverkalking.

Schouderbrace

Om het schoudergewricht te stabiliseren en de spieren en pezen rondom de schouder te ontlasten, worden in bepaalde gevallen schouderbraces geadviseerd. Vanwege de verminderde belasting op de spieren en pezen zal de schouderpijn afnemen.

Nekbrace/ rechtherinneraar

Door het dragen van een rechtherinneraar wordt u continu gewaarschuwd voor het aannemen van een verkeerde lichaamshouding. Op deze wijze ontstaat een houdingsverbetering, maar vindt ook training van actieve houdingshandhaving op de langere termijn plaats.