Pols

• Tintelingen/ doofheid in de pols
  • Verminderd gevoel door diabetes
  • Pijnlijke polsen door:
    • Peesontstekingen
    • Verrekking

De pols is het gewricht dat de hand met de arm verbindt. Omdat de slagader aan de binnenzijde hier dicht aan de oppervlakte ligt, is de hartslag hier goed waarneembaar.

Voorkomende klachten

Het verrekken van de pols en overbelasting van spieren en pezen kunnen leiden tot polsklachten. Bij verrekkingen ontstaan zwellingen en mogelijk blauwe plekken. Dit veroorzaakt drukpijn in en rondom de pols, waardoor de beweeglijkheid vermindert. Daarnaast komen ook zenuwbeknellingen veel voor. Zo zorgt het carpaal tunnel sydroom (CTS) voor tintelingen en doofheid in de pols, hand of vingers, doordat een zenuw tegen bindweefselband wordt gedrukt.

Afhankelijk van de (ernst van de) polsklacht leveren wij een brace/ spalk of zetten we shockwave therapie in:

Polsbrace

Een belangrijke oorzakelijke factor voor het ontstaan van polsklachten is een herhaaldelijke belasting van de pols. Hierdoor kunnen kleine scheurtjes in de pezen ontstaan. Een polsbrace is dan zinvol, omdat het de pols stabiliseert, de belastbaarheid van de pols verbetert en extreme bewegingsuitslagen voorkomt. We leveren zowel geconfectioneerde als op maat gemaakte polsbraces. Voor deze laatste optie wordt gekozen bij een afwijkende maatvoering of bij ernstige klachten, waardoor een confectiebrace onvoldoende of geen uitkomst biedt.

Nachtspalk

Bij veel klachten, onder meer het carpaal tunnel syndroom, wordt een polsspalkje geadviseerd dat ’s nachts dient te worden gedragen. Het spalkje zorgt voor rust en houdt de pols in een zodanige positie, dat de druk op de zenuw minimaal is.

Deze therapie is speciaal bedoeld voor de behandeling van chronische spier- en peesaandoeningen. Shockwave therapie is ontstaan vanuit de technologie van de niersteenvergruizing. De therapie wordt in aangepaste vorm wereldwijd sinds de jaren ’90 ingezet door orthopedisch chirurgen. De pijnlijke plek wordt voorzien van schokgolven. De therapie wordt onder meer ingezet bij chronische polsklachten, zoals peesontstekingen in de pols (tendinitis).